metafysiska orsaker till sjukdomar

Jag lånar en bok som berättar om metafysiska orsaker till sjukdomar. Den är lite för 'spirituell' för min smak, men jag blir ändå mållös när jag läser om Crohns. "Kroppen sänder dig ett viktigt meddelande om att det föreligger ett stort behov av att acceptera dig själv. Det har funnits en underliggande rädsla för avvisande och för att inte kunna leva upp till förväntningarna hos dem man älskar." Nu tror jag inte det är hela sanningen bakom varför just jag fick Crohns, men det är absolut en del av den. De höga kraven, otillräckligheten, misslyckandena, känslan av att aldrig duga, att aldrig vara bra nog stämmer helt in. Det viktigaste med den insikten är att alla de faktorerna är förändringsbara - jag kan påverka dem. 

Jag blir oerhört upprörd och provocerad när jag läser eller hör människor säga att man kan äta sig frisk från tarmsjukdomar. Som om det vore så enkelt. Hade jag kunnat äta mig frisk från min Crohns hade jag gjort det. Tro mig. Jag har experimenterat med dieter och diverse alternativa terapier genom åren. Jag har uteslutit en massa tills att jag till slut inte åt något. Jag har gått till homeopater, akupunktörer, kinesiologer och massörer. Det som var positivt var att jag kände mig bättre efter besöken för att jag 'gjorde något åt' min sjukdom och mitt dåliga mående, vilket väl i och för sig kan räknas som en placeboeffekt. Sjukdomen i sig förblev opåverkad. Tyvärr. Jag vänder mig emot västerländsk medicins sätt att enbart fokusera på sjukdomen och symptomen, på delarna istället för att se till hela människan - vi patienter är mer än vår sjukdom och dess symptom. Ändå hyser jag numera en enorm tilltro till kirurgi, då det är det enda sedan sjukdomens intågande som fått mig att bli symptomfri och i stort fått mig att känna mig frisk. Visst jag lever med en stomi, men perfektion är väl inte det jag eftersträvar i alla fall. Ändå tror jag att kosten har en enorm betydelse för hur vi mår och vi kan påverka vår hälsa genom att välja att äta bra mat. Jag försöker att äta så rent som möjligt och ekologiskt så långt det går. Jag väljer bort gluten och laktos. Jag begränsar mitt sockerintag och pressar grönsaksjuicer några gånger i veckan. Märker jag att magen reager negativt på något försöker jag undvika det i fortsättningen. Så nog tror jag på matens betydelse för min sjukdom och min hälsa. Men att säga till någon som är allvarligt sjuk att du kan äta dig frisk från din sjukdom kan upplevas  som en oerhörd kränkning, men kan också vara direkt farligt. 

I min strävan efter att hitta inre balans försöker jag plocka av det som är bäst för mig, av det som fungerar för mig. Jag försöker hitta tillbaks till yogan och igår gjorde jag den medicinska yogan för första gången hemma på egen hand. Den fick mig att må och känna mig bättre, så den blir nu ett nytt inslag i veckan tillsammans med promenaderna, träningen, tid för återhämtning, skratt och kärlek.  

 Den medicinska yogans mantra hjälper acceptansen på traven och terapin får mig att gå till botten med allt som varit och är och med den som är jag och hur och varför det blev så. Den erbjuder en möjlighet till en ny början och jag är så jäkla redo.  

Kommentarer

Populära inlägg