söndagslunken

Bortskämd med fina dagar beståendes av soffhäng med bästa, gymmande (eller kanske mest prat) med någon som jag vill lära känna bättre, tapashäng med andra fina och en lugn jobbkväll tar jag söndag. Inleder med att skypa med dig i ett sömndrucket tillstånd. Du låter glad och det gör mig glad även om min längtan efter dig river och sliter i mig för jämnan. Jag äter långfrukost och gråter till Grey's. Lägenheten skriker efter omsorg och efter två timmars städning är ordningen återställd. När jag plockar fram dammsugaren blir jag förvånad över att den inte svart utan turkos. Den som först var hennes och min. Sen din och min. Och som nu är din. Jag har redan tjuvstartat så adventsstjärnan får agera mysbelysning i sovrummet. Nu när julen inte blir som den brukar vara får jag lägga desto mer energi på att göra det halvjuligt hemma. 

Efter två nätter med bra sömn känner jag mig inte längre så sliten och tänker att det får nog bli en sväng till gymmet fastän att den där uppsatsen kallar. Jag försöker inleda ett mission där sömnen ska bli bättre. För att den måste. Det går inte att leva ett liv utan sömn i kroppen. Jag juicar igen, varje dag nu för att överrösa kroppen med vitaminer och mineraler. Jag vill ge mig själv de bästa förutsättningarna jag kan för att må så bra som möjligt. Lägger ner kaffedrickandet som så många gånger förr och låter grönt te ta dess plats. Försöker tillsätta så mycket vätska som möjligt då jag är övertygad om att jag ständigt har vätskebrist även om det inte syns på proverna. Jag blir sugen på att fixa nytt i lägenheten, men kassan tryter som alltid och jag antar att den där 4000-kronorslampan inte blir min. Med all rätt såklart, då jag anser det helt oförsvarbart att spendera så mycket på en lampa. 

Jag tror att när jag var mitt i krisen och tappade både fotfäste och mig själv, i ett förtvivlat sökande efter hon som var jag försökte vara allt som jag inte hade varit med dig, i stora beslut såväl som små. Jag tänker på relationen till mina föräldrar där jag nu förstår dig för att jag är likadan. Som smakmässigt - efter att ha tagit avstånd från vita lakan, vill jag nu bara inreda mitt sovrum i jordnära färger. Jag tänker att den där sömnen behöver all hjälp den kan få så ge mig grått, vitt, beigt eller helt enkelt ett japanskt sovrum. Helst med den där David Trubridge-lampan...eller nä, hur var det nu med kapitalismen. 



Kommentarer

Populära inlägg