rose is a rose is a rose is a rose

En helg så fin och hoppfull och ändå så emotionellt slitig. En påminnelse om att leva i det som är nu, i det som är verklighet istället för att låsa fokus på ett mål jag inte ens skymtar. Jag tar nya tag och hoppas att jag inte glömmer. Igen. 

Ett par dagar efter att jag vinkat hejdå och gått med tunga steg hem till en tom lägenhet, blöder det i den lilla stumpen jag har kvar av ändtarmen. Det gör det ibland, men nu var det länge sen sist och jag undrar om det är en slump eller om tarmen reagerar på känslostormarna. Ytterligare ett par dagar senare blir jag skräckslagen när jag ser blod i stomin. Jag tror att den enbart var tarmen som blödde av beröringen så som den så lätt gör, men jag hinner känna skräcken ila genom kroppen. I samma veva har jag tagit på mig en del extrajobb och faktiskt tänker jag tanken att sjukskriva mig. För att det är inte värt att slita när jag borde vila. Jag tror att jag äntligen förstått det nu. Skitsamma vad alla andra tycker - det är inte de som lever med crohns. Jag väljer att jobba för att blödningen med största sannolikhet inte är crohns-relaterad och kommer hem slutkörd. Handlar på mig godis, äter upp resterna av vännens curry-gryta och ligger utslagen på soffan och plöjer tv-serier tills det har mörknat för länge sedan. Först då orkar jag mig upp och tar itu med disken. Tacksam för att det i mitt liv numera faktiskt finns tid till återhämtning. Tacksam för att jag tar mig tiden. Jag ögnar igenom kalendern och ser att tentan närmar sig. Jag känner ingen stress inför detta världsliga ting. Tenta är en tenta är en tenta...

På en mer praktisk not så har den stomipåse jag använder numera utgått. Ve och fasa. Jag gillar min påse och tanken på att inte hitta någon som är lika bra gör mig stressad. Jag har använt Dansacs NovaLife och gillat den för att plattan är lite mindre än vanligt och för att hålet är uppflyttat, vilket innebär att påsen inte sticker upp så långt på magen. Dansac har tydligen en liknande påse fast med centrerat hål. Är det någon som kan rekommendra någon annan påse är jag idel öra! Jag tycker ofta att påsar och plattar är alldeles för stora. Jag är som inte så stor och det funkar inte med plattor som tar upp nästan halva magen och därmed vill krypa över mitt ärr som gör att min mage inte längre är sådär värst platt. Detta innebär såklart att plattan veckar sig och även om det inte innebär stora läckage då jag har en kolostomi så letar sig gärna en otrevlig doft ut.  Vilken påse använder DU? 

Dessutom får jag reda på att min stomiterapeut har slutat. Dock har jag haft kontakt med hennes ersättare och fått en väldigt positivt uppfattning om henne så det blir nog bra en då. Hon verkar lyhörd och av uppfattning att patienten vet mer om sig själv och sina behov än vad hon gör. Hoppas såklart på bra tips och att få ta del av hennes erfarenhet och expertis ändå. 




Kommentarer

  1. Hej!
    Om det inte är alldeles försent och du har hittat en lösning kan jag säga att jag brukar klippa till min platta för att den ska passa. Nu har jag ileostomi för ulcerös och är inte hundra på skillnaden när det är chrons. Men att klippa den har fungerat bra för mig, för annars går den över min navel!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg