ibland faller inte hela världen

I kanske lite mer än en vecka har jag slagit på autopiloten, förvånad över att den fortfarande fungerar. Jag faller vant in i bekanta mönster. Gör allt jag måste eller borde på ren vilja. Inombords dör jag stora komadöden. Ju längre veckan går desto mindre orkeslös och håglös blir jag. Tänker att nu är mina järnvärden körda i botten igen. Stoppar i mig ett par resorb för att jag inte tagit några på...länge. Ringer till magmottagningen och får höra att inga av mina värden står skrivna i varnande röda siffror. Jag tror henne inte och hon får ge mig de exakta värdena innan jag slappnar av. Inga röda siffror. Wow. Ett slags tisdagsmirakel i all sin ödmjukhet. Jag far hem och slänger i mig en resorb till. Vaknar till liv och plöjer slutet på en bok jag kämpat mig igenom tidigare och skriver en short story till engelskan. Chockad över att vätskebrist har sådana påtagliga symptom och att jag inte fattat det tidigare. Jag har ju varit där förut, men det är som hon säger om att vara efterklok. Tänker också att vätskebrist gör att hjärnan fungerar sämre eller åtminstone långsammare. Är det så?

Läser tunga rader från  min vän i sjukhussängen mittemot. Det där med autoimmuna sjukdomar, operationer och graviditet. Tydligen dör äggen i förtid i samband med dessa sjukdomar och varje operation minskar chansen till att bli gravid. Tänker att det är kört för mig. Fast av någon anledning har jag alltid tänkt det. Känner mig förvirrad i vad jag egentligen vill och vad jag tror att jag vill. Bestämmer mig för att kolla upp det, men är osäker på hur jag skulle hantera ett negativt besked. 

Kommentarer

  1. Kära du!
    Livet är hårt att leva - och orättvist!
    Och ibland undrar man hur mycket man ska behöva tåla innan man bryter ihop totalt.
    Så kommer det en ny dag och ibland är den bättre än gårdagen - ibland inte. Men man får inte ge upp! Man måste fortsätta framåt...

    Att hämta upp vätskebrist är inte det lättaste, vill jag lova! Man tycker att man dricker och dricker men stegen är så fruktansvärt tunga. Som om man hade blytyngder fästa runt anklarna. Ibland inser jag att jag faktiskt inte fixar det hemma utan måste helt enkelt åka in och få dropp. Då tar det en halvdag - om man försöker hemma själv kan det ta flera dagar innan man är i normal form igen.

    Det där du skriver angående den biologiska klockan har jag faktiskt inte hört tidigare. Väldigt intressant! Och det skulle inte förvåna mig om det faktiskt är helt rätt - att det är så det ligger till!
    Själv fick jag genomgå/genomföra två provrörsbefruktningar - ett för varje barn vi välsignats med - när jag var sisådär 25 år.
    Enligt läkarna var det stopp i äggledarna och detta var anledningen till utebliven graviditet. Och när vi då beslutade oss för att genomgå IVF löste det våra problem - ett hem utan det vi önskade mest av allt.

    Jag hade själv en stor oro under hela graviditeten och funderade mycket över om jag skulle klara av det. Men min man påpekade hela tiden att problemet ju legat i att bli gravid - inte att vara gravid... Och allt gick jättebra. Två underbara barn - fyra år mellan varje - har jag nu.

    Det jag vill säga är att det inte behöver vara så hemskt som det låter. Läget ÄR inte så bedrövat. Tvärt om! Det finns hopp!
    Tänk på saken. Om du vill - och när du villQ

    Du kan - om du vill så går det!
    Stor styrkekram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg